Heb jij ook zo’n hekel aan het huishouden en kun je je er niet goed toe zetten? Dan helpt het als je met een lijstje werkt. Sommige mensen schrijven ’s ochtends een lijstje met taken die ze die dag willen doen en strepen ze dan door. Wij willen laten zien dat je ook een handig huishoudschema in Excel kan maken. Het voordeel van een huishoudschema in Excel is dat je hem telkens kan aanpassen aan je eigen wensen en dat je de taken kan laten terugkeren. We gaan je vertellen hoe je dit handig aanpakt.
Maak gebruik van een sjabloon
In dit artikel hebben we je al laten zien dat Excel sjablonen biedt om snel een nieuw excelbestand op te bouwen. Wij maken dus ook gebruik van een sjabloon, namelijk het sjabloon “mijn taken bijhouden”.
Zoals je ziet kan je in dit sjabloon zelf taken toevoegen, een begin- en einddatum aangeven en als je klaar bent, geef je dit aan bij voltooid. De kolom notities kun je gebruiken om de taak toe te wijzen aan een gezinslid. We gaan eens even een handig huishoudschema in Excel maken.
Een handig huishoudschema maken in Excel, maar hoe?
Bepaal eerst de taken die je gaat verdelen. Wij doen dit per verdieping en lopen in gedachten de ruimtes met de klok mee door. Zo komen we alle punten tegen die we periodiek willen schoonmaken of opruimen. Ook klusjes zoals reparaties, tuinonderhoud e.d. kun je erbij noteren.
We hebben een kolom toegevoegd “wel/niet”. Aan het begin van elke week bepaal je of je de betreffende taak in die week wel of niet nodig vindt. Ook bepaal je in de kolom “gezinslid” wie het klusje moet doen.
Als je alle hebt ingevuld is je schema klaar. Selecteer in de kolom “wel/niet” het woord “ja” en je krijgt een overzicht van de klusjes die deze week gedaan moeten worden. Je kunt het schema ook per persoon printen door in kolom “gezinslid” bijvoorbeeld te selecteren op moeder, vader of kind.
Een nieuwe week met een nieuw handig huishoudschema
In de volgende week maak je weer een nieuw schema. Zet eerst alle filters weer uit. Kopieer alle taken naar de eerstvolgende regels en pas de weeknummers aan, in ons voorbeeld naar week 2. Zet alles in de kolom voltooid weer op 0%. Bepaal nu opnieuw of een taak wel of niet gedaan moet worden, filter en print uit.
Een nieuw jaar met hetzelfde schema
Heb je het schema een heel jaar trouw gebruikt? Dan hoef je in het nieuwe jaar minder te doen. Je sorteert het weeknummer en in principe is je huishoudschema voor die week dan al klaar. Printen en ophangen maar!
Je kunt nu een handig huishoudschema maken in Excel. Wil je liever ons huishoudschema gebruiken als basis? Dat kan, want hieronder staat een download. Succes!
2 gedachten over “Handig huishoudschema maken in Excel (met download)”
Ik snap niet veel van excel maar op huishoudschema’s ben ik dol!
kan ik de naam moeder vader ook wijzigen