Home » Tips » Formules » Formule toevoegen in Excel
Excel Tips 1

Excel is meer dan alleen een manier om cijfers vast te leggen. Door middel van verschillende formules kun je namelijk in meer of mindere mate complexe berekeningen maken in Excel. Zo kun je met behulp van een formule eenvoudig optellen of aftrekken, maar je kunt bijvoorbeeld ook een complexere zoekopdracht laten uitvoeren in een gegevensbestand of “wat als” situaties berekenen.

Hoe werkt dat nu eigenlijk met zo’n formule? Excel helpt je er zelf doorheen met behulp van een zogenaamde Wizard. Als je op de cel gaat staan waar je een formule in wilt voeren, voer je een ‘=’-teken in de formulebalk in.

Als je dit hebt gedaan, zie je dat er aan de rechterzijde van je scherm een nieuw blok met formules wordt geplaatst. Dit ziet er zo uit:

Bovenaan het blok zie je nu de door jou laatstgebruikte formules. Als je verder naar beneden scrollt, vindt je alle formules die in Excel beschikbaar zijn. Dit zijn er zoals je ziet erg veel. Ben je op zoek naar een specifieke functie dan kun je deze zoeken in het zoekscherm in het blok met formules.

We werken nu een voorbeeld uit met de eenvoudigste formule, namelijk de SOM. Met deze formule kun je 2 of meer getallen bij elkaar optellen. We willen de som van de getallen 351 en 764 berekenen. In cel A1 en B1 hebben we deze getallen genoteerd en in C1 willen we het resultaat. Daarvoor ga je op cel C1 staan en typt ‘=’ in het formulebalkje. We selecteren vervolgens SOM. Excel selecteert nu zelf al de cellen die het meest logisch zijn om op te tellen:

Je hoeft nu alleen nog maar op enter te drukken en je formule is klaar.

Deel dit bericht met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

1 reactie op “Formule toevoegen in Excel”

  1. Pingback: Het gewogen gemiddelde berekenen in Excel - Excelvraag.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *