Soms wil je laten zien dat gegevens in een aantal kolommen bij elkaar horen. Bijvoorbeeld als je een kopje wilt maken voor andere cellen of gewoon omdat het er mooier uit ziet. Dit kan met behulp van de Excel functie cellen samenvoegen en centreren. Met deze functie kun je meerdere cellen samenvoegen tot 1 cel. Cellen samenvoegen en centreren doe je als volgt.
Ons voorbeeld
Vaak gebruik je de functie samenvoegen centreren om te laten zien dat meerdere cellen bij elkaar horen. In de bovenstaande afbeelding zie je een eenvoudig overzicht van maanden met daarboven het jaartal.
Zo pak je samenvoegen en centreren aan
In dit voorbeeld willen we graag laten zien zien dat januari, februari…..december allemaal bij het jaar 2020 horen. Dit kan door de cellen op de bovenste rij samen te voegen en te centreren in het midden van de kolommen met de maanden.
Je gaat als volgt te werk:
Selecteer cel B1 tot en met M1
Ga naar Start – Samenvoegen en Centreren
Het resultaat van samenvoegen en centreren
Je ziet nu dat 2020 netjes in het midden boven de maanden staat. Zo makkelijk is cellen samenvoegen en centreren dus.
Wil je dit weer ongedaan maken? Geen probleem, je gaat op het vak 2020 staan en klikt nogmaals op het icoontje samenvoegen en centreren.
Hoewel de functie “Samenvoegen en Centreren” heet kun je na het uitvoeren ervan natuurlijk alles doen met de cel wat je maar wilt. Links of rechts centreren mag natuurlijk ook. Vaak wordt een samengevoegde cel voorzien van extra opmaak, zoals vetgedrukt, schuingedrukt, een onderlijn of een andere achtergrondkleur.
Hoe je dat aanpakt lees je in onze andere tips.